BLOGas.lt
Sukurk savo BLOGą Kitas atsitiktinis BLOGas

Salvadoras Dali - šokiruojanti asmenybė


 

Garsus ir
šokiruojantis Ispanijos menininkas, siurrealizmo atstovas Salvadoas Dali. Tai
istorinė asmenybė, kuri mėgo kraštutinumus ir net gi yra sakęs Vienintelis
dalykas, kurio pasaulyje nebus per daug tai kraštutinumai
” , „Argi verta publiką kviesti stebėti
renginius,  kurių netgi negalima
pavadinti pačia tikriausia sensacija?”
Salvadoras savo kūryboje dažnai
tyčiojamasis  iš šio ydingo pasaulio,
kūrė paveikslus karo tema,
kūrė skulptūras, prisidėdavo prie kino filmų
kūrybos, įdėjo savo įnašą į teatrą, madą, fotografija. Savo kūrybai netaikė
jokių rėmų: „Niekas,  net pati gamta,  neturi teisės daryti jokių pataisų Dali
kuriamame kraštovaizdyje
”. Nors daug kas menininką laikė paprasčiausiu
materialistu, tačiau talento nuneigti niekas negali. Šios istorinės asmenybės
biografija pilna netikėtumų ir įdomių faktų. Siūlau plačiau susipažinti su šiuo
menininku.

 

Salvadoras Dali 1904 metų gegužės 11 d. -  1989 m sausio 23 d.

 

Salvadoras Dali (Salvador Dalí) pilnas vardas ir pavardė
Salvadoras Felipas Žasintas Dali Domenekas (Salvador Felip Jacint Dalí
Domènech) ispanų-katalonų dalininkas, skulptorius, siurrealizmo atstovas.

 

Siurrealizmo
sąvoka: Siurrealizmas (pr. sur – virš, réalisme – tikrovės, realybės) XX a. III-V dešimt. kultūrinis,
intelektinis, artistinis, meninis judėjimas. Siurrealizmas prasidėjo su Andrė
Bretono siurrealizmo manifesto paskelbimu 1924
m. (
lt.wikipedia.org)

 

Manoma, kad
S.Dali tapymo stiliui didelę įtaką darė renesanso meistrai.

 

Menininkas gimė 1904 metų gegužės 11 dieną Figero
mieste (Žirono provincija Ispanijos šiaurėje), netoli Prancūzijos sienos.

 

Tėvas Salvador
Dalí i Cusíbuvo vidutinės klasės advokatas ir notaras,  kuris pasižymėjo dideliu griežtumu, kurį
galėdavo suvaldyti tik jo žmona Felipa Domenech Ferrés. Kaip tik motina padrąsino
sūnų sukti savo kelią į meno pasaulį.

 

Nuo 1914 iki 1918 m. buvo auklėjamas
Maristų ordino brolių akademijoje Figere. Taip pat lankė dailės mokyklą.

 

1916 m. Salvadoras Dalí atrado šiuolaikinę tapybą vasaros atostogose Kadakese su
šeima, kur  susipažino su moderniuoju
menu.

 

1919 m. surengė pirmąją viešą parodą savivaldybėje.

 

1921 m. nuo krūties vėžio mirė S.Dali motina. Ši mirtis stipriai sukrėtė menišką
širdį. (Žodžiai)

 

1922 m. S.Dalí persikėlė  į Madridą ir
studijavo vaizduojamo meno mokykloje. Gyvendamas Ispanijos sostinėje Salvadoras
patraukė dėmesį kaip keistuolis ir puošeiva. Nešiojo  ilgus plaukus, paltą, kojines, ir  19 a.
anglų estetų bridžus .

 

Grico veikiamas pasuko į kubizmą,  bet netrukus susižavėjo futurizmu ir G.  de Chirico metafizine tapyba. Menininkas bandė
eksperimentuoti su dadaizmu, kuris įtakojo jo gyvenimą. Draugavo su menininkais
tokiais kaip Pepín Bello,
Luis Buñuel, ir poetu Federico García Lorca. 
Bet vėliau atmetė dadaizmą.

 

1924 m. niekam nežinomas Salvadoras Dali iliustravo knygą. Tai buvo publikacija katalonų poemos „Les
bruixes de Llers“ (Llers raganos).

 

1926 m. buvo išvarytas iš akademijos prieš pat egzaminus, kai pareiškė visam
fakultetui, esą nėra kompetentingo žmogaus jo darbams įvertinti.

 

Tais pačiais
metais išvyko į Paryžių, siekdamas patobulėti kaip menininkas ir būti greta to
meto progresyviausių menininkų. Paryžiuje Dali susipažino su Pablo Picasso,
Andrė Bretonu.

 

Galbūt siekdamas
įamžinti praleistą laiką Paryžiuje sukūrė darbus, kurie atstovautų siurrealizmo
krypčiai. Darbai buvo tokie kaip „Didžiausias masturbatorius“ (The Great Masturbator) ar „Atminties atkaklumas“(
The Persistence of Memory).

 

„Didis masturbatorius“ (The Great Masturbator)

Kiek vėliau Dali
užsiaugino  ūsus, įtakojamas
septyniolikto amžiaus ispanų dailininko Diego Velázquez. Ūsai tapo jo ikona
visą likusį gyvenimą.

 

Trečiojo
dešimtmečio pabaigoje Dalí oficialiai prisijungė prie siurrealistinės grupės „Montparnasse“
Paryžiuje. Siurrealistai sveikino tai, ką Dalí vadino „paranojiniu kritišku
metodu“

 

1928 m. nutapė bene pirmą siurrealistinį
paveikslą
“Krausas saldesnis už medų

 

1929 m. ispanų menininkas Louiso Brunelio surengtoje siurrealistų puotoje
susipažino su savo būsima žmona Helena Diakonova (Labiau žinoma kaip Gala).
Kuri tuo metu buvo susituokusi su Pauliumi Eluardu (Paul Eluard).

 

Gala buvo rusų
imigrantė, kuri buvo vedusi ir beveik 10
m.
vyresnė už Salvadorą. Ši moteris sugebėjo visiškai užvaldyti Salvadoro
širdį ir tapo jo mūza, bei įkvėpimo šaltiniu. Rūpinosi visais finansais, nors
daug kas ją kaltino materializmu. (Apie Gala ir Salvadoro santykius skaitykite
apačioje)

 

Nors atrodo Dali
surado savo antrąją pusę, tačiau santykiai su tėvu ėjo vis blogyn. Tėvas
nepalankiai žiūrėjo į santykius su Gala, bei teigė apie siurrealizmo daroma
blogą įtaką. O paskutinė taurė buvo perpildyta, kai tėvas vietiniame
laikraštyje perskaitė apie Paryžiuje parodytą kūrinį pavadinimu „Šventa Jėzaus
Kristaus širdis“ su esančiu užrašu „Kartais, dėl malonumo aš nusispjaunu ant
motinos portreto“. Nors tėvas už šias mintis reikalavo viešai atsiprašyti,
tačiau sūnus atsisakė tai padaryti.

 

Atminties atkaklumas (The Persistence of Memory)

1934 m. Salvadoras Dali ir Gala oficialiai susituokė santuokų rūmuose. O praėjus
daugiau nei 24 m. susituokė antrą
kartą pagal katalikišką ceremoniją.

 

1936 m. menininkas dalyvavo Londono tarptautinėje siurrealistų parodoje. Savo paskaitą,
„Fantomes paranoiaques authentiques“ dėstė  apsijuosęs jūros skafandrą ir šalmą, bei atvyko,
nešdamasis biliardo lazdą ir vesdamasis porą Rusijos vilkšunių. Aplinkiniams
pareiškė: „aš tik noriuu parodyti, kad aš
nėriau giliau į žmogišką protą.”

 

1937 m. aplankė Italiją, kurioje kūryba buvo daugiau tradicinio stiliaus  kartu su 
politiniais vaizdais.

 

Ispanijoje atėjus
į valdžią generolui Fransui ir prasidėjus pilietiniam karui, S.Dali buvo vienas
iš daugelio, kuris palaikė generolo rėžimą. Tai buvo nesuderinama su
siurrealizmu, o Andrė Bretonas  pravardžiavo
„Avida Dollars“ (trokštančiu dolerių)  ir
buvo pašalintas iš siurrealistinio judėjimo. Pats Dali savo pranešime pasakė „Siurrealizmas esu aš“. Pinigų
dailininkas užsidirbdavo iš JAV milijonieriaus Edward Jameso, kuris buvo
pagrindinis dailininko rėmėjas, prisidėjęs prie šios istorinės asmenybės
garsinimo.

 

1940 m. prasidėjus antrajam pasauliniam karui S.Dali su žmona persikelia į JAV.

 

1941 m. rašė scenarijų filmui „Moontide“.

 

1942 m. gyvendamas JAV išleidžia savo autobiografijos knygą „Slaptasis Salvadoro
Dali gyvenimas“, kuris sulaukia didelės komercinės sėkmės.

 

1943 m. sukūrė savo piešinių katalogą parodai Niujorko galerijoje.

 

1949 m. grįžta į Ispaniją, savo mėgstamą Kataloniją, kurioje praleido likusį savo
gyvenimą. Kurdamas Ispanijoje daugiausiai kritikos sulaukdavo dėl politinių
motyvų, tačiau ne dėl meninių.  Daugelis
menininkų netgi sukritikavo S.Dali už tai, kad jis grįžo į Ispaniją valdant
Frankui.

 

Po antrojo
pasaulinio karo, S.Dali savo darbuose įtraukė optines apgaules, holografiją, ir
geometriją. Labai daug paveikslų turi savyje atvaizdus, kurie pavaizduoja
dievišką geometriją, DNR, Hyper Kubą, ir religingas tyrumo temas.  Tai atsispindėjo jo darbuose „The Madonna of
Port-Lligat“,  „Corpus Hypercubus“, ir
„Hallucinogenic Toreador“.

 

Salvadoras Dali kaip menininkas ir žmogus neliko abejingas
ir mokslo temai. Įkvėptas branduolinės fizikos po Hirosimos susprogdinimo
suvokė ne tik mokslo teigiamąją pusę, bet ir jo pražūtingumą visai žmonijai.
Įvairių variacijų šia tema sukūrė ši istorinė asmenybė: „Atominis kryžius“,
„Atominė ledi“, „Atmoninis misticizmas“ ir kiti.

 

1958 m. vedė Galą pagal katalikiškas tradicijas, bažnyčioje. Pats Salvadoras
grįžęs iš JAV į Ispaniją tapo praktikuojančiu krikščionimi.

 

1959 m. André Breton organizavo parodą, pavadintą „Siurrealizmo pagarba“  mininti siurrealizmo keturiasdešimt  metų sukaktį, ir A.Bretonas kovojo prieš
įtraukimą Salvadoro Dalí darbo „Madona“ 
tarptautinėje siurrealizmo parodoje.

 

1968 m. Dalí nufilmavo televizijos reklamoje, kurioje reklamavo „Lanvin“ šokoladą,
o 1969 m.  buvo atsakingas už kūrimą reklaminių aspektų 1969 m. Eurovizijos dainų konkursui

 

1982 m. Ispanijos karalius Juan Carlos suteikė istorinei asmenybei Markizo titulą.
Tapytojas atsilygino padovanodamas paveikslą „Europos galva“ (Head of Europa),
kai karalius aplankė Dali, kai jis buvo ties mirties slenksčiu.

 

1982 m. birželio 10 d. mirė menininko žmona Gala. Po žmonos mirties
S.Dali iš dalies prarado norą gyventi, kurti, manoma, kad kelis kartus bandė
nusižudyti. Vieną kartą specialiai dehidratavo.

 

Nusipirko vietinę
pilį ir ten gyveno iki pat mirties. 1984
m.
neaiškiomis aplinkybėmis jo miegamajame prasidėjo gaisras. Spėjama, kad
taip S.Dali norėjo nusižudyti, o galbūt tai buvo darbuotojų aplaidumas. Tačiau
nepaisant visko menininkas buvo išgelbėtas.

 

1988 m. lapkritį Salvadoras dėl širdies problemų atsidūrė
ligoninėje.  1988 m. gruodžio 5 d. jį aplankė karalius Juan Carlos, kuris rodė
didelį susidomėjimą menininko kūryba.

 

1989 m sausio 23 d. mirė nuo širdies smūgio.

 

Apie siurrealizmą

 

Terminas (iš
prancūzų siurrealizme – virš tikrovės) pirmą kartą buvo pavartotas
prancūzų poeto ir meno teoretiko Gijomo Apolinero 1917 metais. 
Siurrealistiniais,  tai yra
vaizduojančiais “daugiau negu tikrovę”, 
G.  Apolineras pavadino savo anksčiau
sukurtus eilėraščius ir pjesę,  kuriuose
buvo užfiksuoti beryšiai žmogaus pojūčiai ir pokalbių nuotrupos,  neapibrėžtos godonės ir svaičiojimai. 
Toliau šį terminą pasigavo kitas
prancūzų poetas ir literatūros teoretikas Andre Bretonas ir 1924 m. 
iširusių dadaistinių lapelių bei žurnalų bazėje (“Dada”,  “Dada antologija” ir kt. ) Paryžiuje išleido
siurrealizmo žurnalą,  paskelbė naujos
literatūros ir meno srovės credo – “Pirmąjį siurrealistų manifestą”.  Pirmoji dailininkų siurrealistų paroda įvyko 1925 m. 
Paryžiuje,  Pjero galerijoje. 

 

Iš esmės
siurrealizmas yra sapnų,  vizijų,  haliucinacijų vaizdavimas. 
Sapne daiktai ir žmonės
susilieja,  mums atrodo,  kad jie keičiasi vietomis.  Katinas gali kartu būti ir mūsų teta,  o mūsų sodas – taip pat ir Afrika. 

 

Madona

Kūrybos bruožai

 

Salvadoras Dalí
buvo visapusiškas menininkas, netaikydamas sau kažkokių kūrybos rėmų. Menininkas
ne tik tapė, bet ir kūrė skulptūras, prisidėdavo prie kino filmų kūrybos, įdėjo
savo įnašą ir teatrą, madą, fotografija.

 

Dali save laikė tikruoju siurrealistu.  Jis, 
pagal savo vardo iš ispanų kalbos vertimą (Salvador – išgelbėtojas),  anot jo paties pasisakymų dienoraštyje,  buvo siurrealizmo,  dailės ir apskritai – meno išgelbėtojas.  “Skirtumas tarp manęs ir siurrealistų yra
tas,  kas aš – siurrealistas.”

Nesuklysime pasakę,  kad Dali pats vienas
save laikė siurrealizmu. 

 

Dali sukūrė
nemaža paveikslų karo tema,  tačiau vėl
sąmoningai sumaišydamas akcentus, 
nepaisydamas istorinės tiesos, 
dėdamas lygybės ar išvis nežinia kokį ženklą tarp abiejų kariaujančių
pusių,  suteikdamas joms simbolinį
charakterį.

 

Salvadoras Dali tyčiojosi iš jį supančio ydingo pasaulio.  Ryškus
to pavyzdys„Traktatas apie bezdėjimą Traktate
rašo
mėgdžiodamas filosofinių veikalų stilių.  Tyčiojomasi iš filosofijoje mėgstamų
lotyniškų išsireiškimų vartojimo, 
filosofų noro viską suskirstyti ir susisteminti,  pvz. , 
“Nusibezdėjimai skirstomi į paprastus ir sudėtinius”. 

 

S.Dali pirdalus skirsto pagal įviariausius kriterijus ir
pagal įvairiausius požymius,  pvz. ,  į muzikalius ir nemuzikalius,  nebylius ir garsius,  šlapius ir sausus,  į tokius, 
kurie išeina vienu ypu,  ir
tokius,  kurie paleidžiami salve ir t.
t.  Jis pagal filosofinę tradiciją
sudarinėja terminus,  kurie iš esmės yra
absurdiški,  pvz. ,  pirdesys yra organizme pučiančių vėjų
išsiveržimas pro šiknos skylę.

 

Dali,  kaip niekas
kitas susikuria fekalinio pasaulio viziją. 
Savo paveiksluose ir visoje kūryboje mėgsta saktologinius (susijusius su
fekalijomis ir ekskrementais) motyvus, 
reikalavo,  kad siurrealistų grupelė
leistų jam vaizduoti analinius dalykus. 

 

Menininkas kūryboje taip pat  vaizduoja hiperrealybę - iš mums iprastų akiai
daiktų sukurtą iracionalią tikrovę.  Kad
dar labiau pabrėžtų esamos realybės visišką skirtingumą nuo jo
sukurtosios,  jis yra sakęs:  Niekas,  net pati gamta,  neturi teisės daryti jokių pataisų Dali
kuriamame kraštovaizdyje
”.

 

Salvadoras Dali keistai vaizduoja moteris.  Kartais, 
atrodo,  be jokio subtilumo pvz.
,  valgančias batus „Moters galva su
batu“,  kartais labai gražiai:  „Baltoji ramybė“,  1936 m.,  ”Kruvinos rožės”,  1930
m.
ir kt.

 

Pasaulinė taryba (The-Ecumenical-Council)

Salvadoras daug kalba apie erekciją,  onanizmą, 
pederastiją ir kitus seksualinius dalykus visiškai be jokio
kompleksavimo.

 

Dali savo darbais parodo ir mistiką, ir cinišką juodąjį humorą,
ir viltį, kad ne viskas taip jau ir beprasmiška.

 

Salvadoro Dali
kūriniai iš tikro visada susilaukdavo sensacingo dėmesio,  tuo būdu pritraukdami daugybės turtingų
mecenatų pinigus.  Apie savireklamą Dali
rašė:  ”Aš įšsigudrinau sutelkti ties
savimi viso pasaulio dėmesį ištisus 20 metų. 
Mano devizas skelbia:  Svarbiausiai,  jog apie Dali būtų nuolat kalbama -
netgi,  jei ir gerai.
” Dali
daugybėje monografijų,  knygų ir
straipsnių pabrėžia,  kad yra genijus.

 

Salvadoras Dali ir
Gala

 

Galina Djakonova (Gala) gimusi Rusijoje ir tapusi mūza,
mistiniu įvaizdžiu, personažu, įkvėpusiu siurrealizmo genijų Salvadorą Dali.

 

Pora susipažino 1929 m. 
Louiso Brunelio puotoje. Pati Gala tuomet buvo ištekėjusi už poeto
Polio
Eliuaro. Kai pora susipažino
S.Dali buvo 25 m. o Galai 36 m.

 

Gala ir Polis
vedybinį gyvenimą jie suprato kaip teisę turėti meilužių.
Kaip tikras
avangardistas, Eliuaras negalėjo parodyti, jog bodisi meilės laisve, ir bėgo -
pas kitas moteris, kitas šalis. Tačiau Gala visuomet pasivydavo jį: pabėgti nuo
jos buvo neįmanoma. Pabėgti galėjo tik ji. Tyliai sutinkant Poliui Eliuarui, ji
užmezgė romaną su vokiečių dailininku ir skulptoriu Maksu Ernstu. Kurį laiką
Eliuaras, Ernstas ir Gala dalijosi lovą trise. Nepaisant tokio liberalaus
požiūrio į seksą, Gala buvo viena iš nedaugelio moterų, į kurią siurrealistai
žiūrėjo rimtai ir įsklausydavo į jos nuomonę.

Kadangi Galos ir
Paulio Eluard’o vedybiniame gyvenime meilužiai buvo neatsiejama santuokos
dalis, Gala dažnai lankydavo Dali. Jaunuolis nekantriai laukdavo šių
susitikimų, tačiau kiekvieno pasimatymo metu su Gala jį ištikdavo nevaldomas
juoko priepuolis.

 

Dailininkasbuvo
sukrėstas: Galos išvaizda netikėtai sutapo su paveikslu tos nežinomos rusų
mergaitės, kurią jis taip dažnai matydavo sapne, ir su pramanytu „elegantiškos
moters”, kurios jis amžinai ieškojo aplinkui, idealu. Ir štai pagaliau
sutiko. Dali buvo nusispjauti į realybę, jo vaizduotėje viskas jau išsisprendė:
nuo šiol Gala priklauso jam vienam. Ji atrodė jaunesnė, nei turėjo metų, jos
oda buvo lygi, stipri nugara, maža krūtinė, vapsvos talija ir spyruokliuojanti
eisena.

 

Dali labai
keistai siekė Galos dėmesio. Jo išskirtinis mąstymas pasireiškė ir meilinimuose
jį sužavėjusiai moteriai: išsivaškuotos ir mėlynai nudažytos pažasties rodymas
arba išsitepliojimas ožkos ekskrementais ir galvos papuošimas raudona
pelargonija – tai buvo jo meilės išraiškos.

 

Svarbu buvo ne
išvaizda. Čia buvo kažkas kita. Salvadoras beveik nesuvokia, jog kartu su Gala
yra jos vyras ir duktė Sesilė.
Netašytas ir aistringas ispanas nė kiek
neabejoja, jog ji jam atsakys tuo pačiu. Dali drasko kitkas: dvidešimt penkerių
metų jis dar skaistuolis. Dar blogiau, pats dailininkas įsitikinęs, jog jis ne
vyras. . Jis nežinojo, kaip elgtis prie jos, nors slapčia pripažino, jog ji jį
jaudino. Savo ruožtu Galą glumino šis įsitempęs jaunuolis ir jo susirūpinimas
masturbacija ir kastracija. Kuomet Polis Eliuaras grįžo į Paryžių, Dali ir Gala
susirado išeitį iš susiklosčiusios problemiškos situacijos sekse.

 

“Pirmasis bučinys, - rašė Dali vėliau, - kuomet susidūrė
mūsų dantys ir susipynė mūsų liežuviai, buvo tik pradžia to alkio, kuris
privertė mus kandžioti ir graužti vienas kitą iki pat mūsų būties esmės.”

 

Ar iškart ji atpažino jame genialų dailininką? Sunku
pasakyti: kažin ar kas nors galėjo laiduoti už jo ateitį. Tačiau Gala su
šėtoniška intuicija iškart atspėjo Dali neeilinę asmenybę. Dabar jos gyvenimo
tikslas - šią asmenybę išpuoselėti. Kadakeso kaimelyje ją, apsirengusią
katalonų žveje, priima kaip savą. Kas galėjo pagalvoti, jog iš tikrųjų ji
kilusi iš Maskvos ir jos tikrasis vardas - Jelena Dmitrijevna Djakonova? Gala -
jos pačios prasimanymas, jaunai damai norėjosi iš visų išsisikirti.

 

.Gala turėjo labai didelę įtaką Salvadoro Dali asmeniniam
gyvenimui, poelgiams ir kūrybiniai veiklai. Ji buvo jam ir meilužė, ir žmona,
ir motina, ir agentė, besirūpinanti jų materialine padėtimi.

 

Galos atsiradimas Dali pasaulyje išprovokavo naujus
seksualinius potyrius. Po pirmųjų susitikimų
Dali užsidarė savo dirbtuvėse ir nutapė „Didįjį masturbatorių“, kurį meno
žinovai aiškina, kaip „minkštą“ autoportretą.

 

Nemažai kas vadino Galą materialiste, nes persikėlusi 1930 metais pas Dali, ji perėmė
menininko finansinius reikalus. Vis dėl
to ji pasirodė kaip puiki organizatorė ir dalykiška globėja. Kad ir ką
pavyduoliai šnekėjo, mažai kas abejojo Galos meile Dali. Ji rūpinosi juo visose
gyvenimo srityse, o Dali tuo metu galėjo atsiduoti kūrybai, kuri buvo
vaisingesnė nei kada nors anksčiau. Dali iškilo virš siurrealistinės grupės
normų ir nuostatų. Jis garsiai paskelbė, kad tarp siurrealizmo ir jo vardo
reiktų dėti lygybės ženklą. Išplėtoja dvigubo vaizdavimo būdą.

 

1964 metais Galai
sukako 70 metų. Kuo daugiau ji seno,
tuo labiau norėjo meilės. Ji dažėsi plaukus, kartais užsidėdavo peruką ir
pagalvodavo apie plastinę operaciją. Ji bandydavo sugundyti kiekvieną
pasitaikiusį jos kelyje. Net žvejai Kadakese šalindavosi jos.

 

“Salvadorui vis tiek, kiekvienas mūsų turime savo
gyvenimą”, - įtikinėjo ji vyro bičiulius, tempdamasi juos į lovą. “Aš leidžiu Galai turėti tiek meilužių, kiek
ji nori, - sakė Dali. - Aš net skatinu ją, nes tai mane jaudina
.”

 

Jauni meilužiai negailestingai apiplėšinėjo ją. Ji jiems
dovanodavo Dali paveikslus, pirko namus, studijas, mašinas. O Dali nuo
vienatvės gelbėjo jo favoritės, jaunos gražios moterys, iš kurių jam nereikėjo
nieko, išskyrus jų grožį. Žmonėms jie visuomet vaizdavo esą meilužiai. Bet jis
žinojo, jog visa tai tik vaidyba. Jo sielos moteris buvo tik Gala.

Salvadoras Dali prarado kūrybinį polėkį tą pačią akimirką,
kai mirė jo mylimoji. Jo gyvenimas tapo pilkas ir pilnas neurozių. Dali nustojo
valgyti ir kurti. Jis galėdavo sėdėti valandų valandas vienas užsidaręs
valgomajame su užkaltomis langinėmis. Dali atsiskyrė nuo viso pasaulio šešeries
su puse metų, kol galiausiai užgeso ir jo gyvybė.

Naudota
informacija ve.lt ir lrytas.lt

 

Afroditė

Gandai ar faktai

 

1969 m. jis suprojektavo Chupa Chups emblema

 

Italų vienuolė Gabrielė Marija Berardi, pareiškė, kad ji
atliko Dali egzorcizmą, kol šis buvo Prancūzijoje 1947 m.  2005 m. vienuolės
dvare buvo rasta Nukryžiuotojo Kristaus skulptūra. Buvo įrodyta, kad Dali
padovanojo šį kūrinį iš dėkingumo.  Du
ispanų meno ekspertai patvirtino, kad dėl
adekvačių stilistinių priežasčių tikima, kad ši skulptūra yra S.Dali kūrinys.

 

Kai kurių paveikslų autentiškumu abejojama, nes manoma, kad
dalis žmonių davė pasirašyti menininkui ant tuščių blankų, ant kurių vėliau
buvo sukurti kūriniai.

 

S.Dali tyčiojosi iš aukštunuomenės ir jo manymu bukų žmoių..  Savo išsivaizduojamame dialoge su viena
aukštuomenės poniute – “panele-stora subine”, 
– jis užveda absurdišką pokalbį apie muses,  kaip atskirti gerąsias muses nuo
blogųjų,  bando jai sukelti pasišlykštėjimą
ir parodo,  kaip ji slepia savo šoką po
trumpesnėmis ar ilgesnėmis pauzėmis, 
kaip bando savo menku protu suvokti patį S.  Dali ir nesupranta,  kad jis iš jos tyčiojasi. 

 

Dienoraštyje Dali dar pasakoja,  kaip pas jį su reikalais ėjo du buki
architektai.  Vienas iš jų dėstė jog
kieme labai gerai tinkančios taisyklingai susodintos eglaitės ir jis negalįs
gyventi tokioje aplinkoje,  kur nėra bent
vienos sukultūrintos eglaitės,  prie
kurios galima labai gerai pailsėti. 
Dalykinio pokalbio pabaigoje Dali, 
idant šokiruotų architektą, 
perfrazuodamas pareiškia: 
“Žinote,  negaliu įsivaizduoti
savo gyvenimo,  jei kur nors kieme
nesimėto kokia nors dramblio kaukolė” (drambliai S.  Dali paveiksluose yra vienas pagrindinių
simbolių). 

 

“Pilietinio karo nuojauta” ir nemažai kitų S.  Dali darbų aiškiai turi politinę mintį.  Literatūroje galima rasti pasakymų,  kad Dali reiškė simpatiją fašizmui,  gėrėjosi karu ir pan.  Bet tai gali pasirodyti tiesa,  kol neperskaitome jo raštų.  “Aš gerbiu visokias pažiūras,  pirmiausiai tas,  kurios skiriasi nuo manųjų” teigiama
dienoraštyje. 

 

Kalbama, kad jo būta labai išrankaus valgyme.

 

Salvadoras Dali su savo ūsais bandė pralenkti ir pasityčioti
iš Nyčės. Apie ūsus Dali kalba cituodamas savo draugo poeto G. Lorkos žodžius:
“Ūsai – tai žmogaus veido tragiškoji konstanta.” Pagaliau, kodėl tie
laikrodžiai tokie minkšti?

 

Naudingos nuorodos

 

http://www.lrytas.lt/-12212896141219935262-p1-didžiojo-masturbatoriaus-meilės-istorija-nuotraukos.htm

http://entertainment.webshots.com/album/552586454EPfoVT

http://lt.netlog.com/go/explore/videos/videoid=77841

http://www.laisvai.com/forum/album_cat.php?cat_id=14

http://www.ve.lt/?rub=1065924828&data=2004-03-30&pried=2004-03-27&id=1079714012&page=print

http://www.geocities.com/valerijabovina/Siurrealizmas.htm

 

Sužinot viską apie kitą žmogų- beprotiškas,
pamišėliškas noras. Juk žmogus- visada visiems ir visur kitoks. Žmogus, kaip
upė- teka, srūva, kinta… ar galima vienąsyk įbridus į upę pasakyti, kokie yra
jos vandenys pavasarį, vasarą, rudenį, žiemą, švintant, saulei leidžiantis;
mėnesienoje; kokie jie plukdydami ižą, purvus po smarkių liūčių ar kieno nors
negyvą kūną?..

 

Jurga
Ivanauskaitė

 

Valdas Kiziūnas

www.blogas.lt/biografija

Sentencijos, citatos, posakiai, aforizmai www.kabutes.lt

Patiko (0)

Rodyk draugams

komentarai (3) | “Salvadoras Dali - šokiruojanti asmenybė”

  1.   matau rašo:

    gerai sudeliota, idomi. jei dar butu angliskai tobulai praverstu mano darbui, nes kolkas visos angliskos kurias radau tokios sausos

  2.   evelina rašo:

    sis mwnininkas atidave visa save visa savo dvae tapybai kuri yra nearali… tiesiog tan nera zodziu parinkti…jis nuostabus ir tiek♥♥

  3.   Dali gimtadienis! Kodėl neaplankius jo muziejaus? rašo:

    [...] Nerimastingo ir nuolat vaizduotę skatinusio autoriaus biografiją lietuviškai galite peržvelgti čia. [...]

Rašyk komentarą